نمونه یک نماینده واقعی در تاریخ ایران
ساعت ۱٠:۱۸ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٥ امرداد ۱۳۸٧  

دکتر حسن سبحانی - 6.jpg

دکتر حسن سبحانی به واقع نماینده ای به تمام معنا نماینده و وکیل مردم در وضع قانون و نظارت بر اجرا و دفاع از حقوق موکلین خود(تمام مردم ایران) در 12 سال حضور خود در مجلس بوده است. آمار زیر فقط برخی از عناوین پررنگ حضور مفید ایشان در یک دوره مجلس میباشد:

- دکتر سبحانی بیشترین پیشنهادهای اصلاحی را در طرح ها و لوایح ارائه نموده اند( 297 پیشنهاد)؛ حال آنکه 211 نفر از نمایندگان کمتر از 5 پیشنهاد ارائه نموده و 137 نفر از نمایندگان هیچ پیشنهادی را ارائه ننموده اند. 

- دکتر سبحانی بیشترین پیشنهادهای اصلاحی را در لوایح بودجه ارائه نموده اند( 137 پیشنهاد)؛ حال آنکه 222 نفر از نمایندگان کمتر از 5 پیشنهاد ارائه نموده و 150 نفر از نمایندگان هیچ پیشنهادی را ارائه ننموده اند. 

- دکتر سبحانی 93 دقیقه تاخیر داشته و در هیچ جلسه ای غیبت نداشته است در حالی که متوسط تاخیر هر نماینده2100 دقیقه و غیبت متوسط آنها قریب به 9 جلسه می باشد.

البته نتایج عملکرد ایشان در مجلس هفتم نیز به همین نسبت درخشان و قابل توجه است که به دلیل عدم انتشار رسمی این نتایج ،ذکر نشده اند.


 
آخرین دست نوشته دکتر سبحانی درج شده در سایت تاریخانه
ساعت ۱٠:٠٧ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٥ امرداد ۱۳۸٧  

 از جمله اموری که همواره نمایندگان مجلس را تهدید می کند استقلال آنان است این استقلال وجوه مختلفی دارد که به آن ها اشاره می کنم و بدیهی است تهدیدات مربوط به این وجوه هم متفاوت و در اشکال مختلف رخ می نماید. نحوه مواجهه نمایندگان با این تهدیدات مختلف است و متاسفانه در بیشتر موارد هم بخاطر حساس نبودن به پی آمدهای آن برایشان گرفتاری درست می کند. آنچه به من برمی گردد آن است که در این دوازده سال ذره ای این استقلال در فکر و استقلال در عمل و استقلال در رای را از دست نداده ام بلکه آن را با تجاربی که حاصل گردیده است تقویت هم کرده ام و از این بابت خداوند را شاکرم. برخی از وجوه استقلال که می تواند مورد تهدید قرار گیرد عبارتند از:


 
مقاله دکتر سبحانی پیرامون گزارش اقتصادی رئیس جمهور
ساعت ۱٠:٠٥ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٥ امرداد ۱۳۸٧  

در همه کشورهائی که مسئولین و ارکان اصلی آنها بر اساس انتخابات برگزیده می شوند نوعی سیستم پاداش و تنبیه بطور تصریحی و یا تلویحی قرار داده شده است که بر اساس آن مردم مطمئن می شوند که منتخبان آنان نمی توانند باداشتن اختیار و قدرت شانه از زیر بار مسئولیت و پاسخگوئی خالی کنند و همواره این ملت است که به عنوان صاحب اختیار حق حکومت بر خویش را طی سازوکاری به کسانی می سپارد چون امکان نظارت بر آنان را دارد لذا این قدرت را هم دارد که هرموقع احساس کرد باید دست به تغییر و انتخاب به دلیل دیگری برای اداره حکومت بزند این مهم را با قاطعیت انجام خواهد داد. البته حکومت ما هر قدر برخوردارتر از نوع مدیریت هائی پیشرفته و منطبق بر موازین باشند بهتر می توانند به این سازوکار پاسخ مساعد داده از اتلاف منابع مادی و انسانی جامعه خویش جلوگیری بعمل آورند لیکن از آنجا که امروزه حاکمیت منتخبان مردم درعهده کشورهای جهان موضعی مقبول و موضعیت دار است باید انتظار هم داشت که مردم در بعضی از کشورهای توسعه نیافته تا حدودی نتوانند به استیفای حقوق خویش همت گماردند بنحوی که بخوبی از مسئولان منتخب خویش مسئولیت خواسته و آنها را در قبال کاستی هایشان مواخذه و در قبال توفیق هایشان تشویق نمایند. متاسفانه این نکته نه تنها در بعضی از دموکراسی های مرسوم عملیاتی نیست که نوعی فرافکنی و تلاش برای تعیین مقصر و تبرئه خود هم وجود دارد و لذا ما با لوث شدن اختیارات و مسئولیت های معطوف به آنها مواجه می شویم . در این ارتباط ذکر چند نکته حائز اهمیت است :


 
مصاحبه آقای دکتر سبحانی با روزنامه کیهان
ساعت ٩:٥۸ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٥ امرداد ۱۳۸٧  

کمال احمدی
دکتر حسن سبحانی، جزو چهره هایی در مجلس هفتم است که به کاردانی، نظم، دقت و سلامت نفس شناخته شده است.
خبرنگاران پارلمانی به خوبی می توانند به یاد بیاورند که دکتر سبحانی چگونه با وسواس و دقت وارد بحث درباره هر طرح و لایحه ای می شود و حتی گاه هیئت رئیسه را به این دلیل که متن طرح ها و لوایح را دیر در اختیار نمایندگان قرار داده و فرصت کافی برای مطالعه آن وجود نداشته، مؤاخذه می کند.
حسن سبحانی جزو شناخته شده ترین چهره های اقتصادی مجلس هفتم است. مردی که دیدگاه های اقتصادی او، اگرچه متفاوت اما همواره به اندازه کافی کارشناسی شده است و در هیچ نوع از فرآیند تصمیم سازی اقتصادی نمی توان از کنار آن به سادگی گذر کرد.


 
تحولات در راه و تهدیدات همراه
ساعت ٩:٥٥ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٥ امرداد ۱۳۸٧  

هرچند بسیاری از تحولات به خاطر اراده های آهنین و همراهی عمومی و اخلاص پیروان آن سر از بعضی ازاهداف و مقاصد از قبل مشخص شده و یا بعضا نامعین درمی آورند لیکن چنین نیست که همه تحولات چنین سرنوشتی داشته باشند. تحول در اوضاع موجود بعد از مشخص شدن عرصه های موضوعی معطوف به اتخاذ ضوابط و شرایطی است که ازجمله اجتناب ناپذیر آن ها طراحی درست اهداف تحول و انتخاب روش نیل به اهداف درست از طریق بررسی تطبیقی شیوه ها و راههای بدیل موجود و قابل تصور همچنین دانستن عناصر کیفی و کمی برای طی کردن فاصله بین وضع موجود (که لزوم تحول در آن به قاعده های علمی و منطقی اثبات شده باشد) و وضع مطلوب که همان اهداف تحولات است می باشد. بدیهی است این طراحی در بستری از پیش بینی زمانی و باملاحظه و احتیاط لازم مورد پیش بینی واقع می شود وبا لحاظ این معنی که قلمرو نفوذ آن پس از اجرائی شدن چه اقشاری و یا چه جمعیتی و یا چه مناطقی را در برمی گیرد در معرض رایزنی و مشورت کسانی ...


 
سهمیه بندی بنزین
ساعت ٩:٥٠ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٥ امرداد ۱۳۸٧  

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت:سهمیه‌بندی بنزین نباید همراه با افزایش قیمت آن باشد و در شرایط فعلی راه حل اصلی برای کاهش تقاضای بنزین در کشور سهمیه‌بندی است و این مصوبه فواید مستقیم و غیر مستقیم زیادی به همراه دارد.

دکتر "حسن سبحانی" روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:
سهمیه‌بندی بنزین سالانه حدود پنج میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به‌همراه دارد و این رقم معادل بودجه استانی (غیر از بودجه ملی) سی استان کشور است.


 
بنزین و فرصت
ساعت ٩:٤٧ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٥ امرداد ۱۳۸٧  

اجرای سهمیه بندی بنزین ، پدیده ای است که می تواند تجارب ارزشمندی را برای کاهش مسائل و معضلات مزمن حاکم بر اقتصاد ایران در اختیار ما بگذارد، لذا همگان باید از این اقدام مغتنم ، نهایت بهره برداری را به نفع چگونگی تخصیص منابع و امکانات کشور ساماندهی کنند؛ در این ارتباط نکات زیر قابل تامل است:
1- نحوه مواجهه مصرف کنندگان و جامعه با این پدیده به گونه ای بوده است که حاکی از همکاری آنان برای حل یا حداقل کاهش مشکلات بزرگ اقتصادی است. همکاری و همدلی قریب به اتفاق مردم در این مقوله ، فریادی رساست که برای فیصله دادن به مشکلات عمده ، صرف نظر از حوزه های آن که فرهنگی یا سیاسی و یا اقتصادی باشد، می توان و باید به پشتیبانی آنان مستظهر شد و سربلند از آن بیرون آمد.


 
آسیب شناسی انتخابات مجلس از منظر دکتر سبحانی
ساعت ٩:٤٤ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٥ امرداد ۱۳۸٧  

 اولین جلسه از سلسله نشست های آسیب شناسی انتخابات مجلس  با حضور دکتر حسن سبحانی، نماینده مجلس در دفتر مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی برگزار شد.
دکتر سبحانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این جلسه با بیان اینکه لازمه آسیب شناسی، داشتن درک صحیحی از فضای انتخاباتی کنونی در کشور است، به بیان برخی از مشکلات موجود پرداخت.


 
بررسی تصمیمات‌ دولت و مجلس بر اقتصاد کشور
ساعت ٢:٠٧ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۳ امرداد ۱۳۸٧  
گفت و گوی با دکتر حسن سبحانی:

 

سهیلا طائی - دکتر حسن سبحانی از آن دست نمایندگانی است که در طول ادوار نمایندگی خود همواره مورد احترام همکاران خویش ازجناحها و جریانهای مختلف بوده است . گرچه در بسیاری از مواقع نیز ساز مخالف زده واز موضع نقادی جریان اکثریت مجلس رفتارکرده است ،اما در مجلس ششم در زمره اصلاح طلبان مجلس نمی گنجید اما مورد احترام شدید مجید انصاری ، حسین مرعشی ، صفایی فراهانی و دیگر همکاران خود در کمیسیون برنامه و بودجه بود.در مجلس هفتم نیز خیلی زود به چهره اقتصادی منتقد جریان اصولگرای حاکم تبدیل شد و شاید به همین دلیل بود که ریاست وی بر کمیسیون برنامه و بودجه بیش از یک سال نپایید و پس ازسال نخست مجلس وی با کنار نهادن صندلی ریاست به انتقاد و نصیحت پرداخت.


 
توزیع نقدی یارانه‏ها
ساعت ٢:٠۳ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۳ امرداد ۱۳۸٧  
2576957819.jpg

به شهادت نمایندگان و ناظران قوه مقننه، دکتر حسن سبحانی، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، یکی از فعال ترین و موثرترین نمایندگان مجلس در دوره های پنجم، ششم و هفتم محسوب می شود. وی که بعد از انتخابات مجلس هشتم از صحنه رسانه ها ناپدید شده است، در گفتگویی با الف، علت این موضوع و نظراتش درباره مسایل اقتصادی روز کشور را در میان گذاشت:


 
ایده ای منطقی
ساعت ٦:٥٦ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۸ امرداد ۱۳۸٧  

مهدی هاشمی‌رفسنجانیمهدی هاشمی رفسنجانی - 5.jpg

طرح هدفمند کردن یارانه‌های احمدی‌نژاد

بهترین زبان برای بررسی هر پدیده‌ای زبان آمار است. زبانی که واضح است و صریح. بنابراین برای بررسی طرح جناب آقای احمدی‌نژاد درباره هدفمند کردن یارانه‌ها باید بدانیم: